جادوگری

جادوگری

جادوگری

جادوگری

بازاریابی لحظه، میدان جنگ جدید برای برندها

به دلیل وجود تلفن های هوشمند و فراگیر شدن استفاده از آنها، بازاریابی لحظه یا همان Micro Moments میتواند در هرزمان و هرکجا رخ دهد. در این لحظات مشتریان انتظار دارند برند یا سایت شما در سریعترین زمان ممکن پاسخ مناسب را در اختیار آنها قرار دهد.

Micro Moments یا همان ریز لحظه ها، نقاط ارتباط شما با مشتریان هستند. از اتصال این نقاط مسیر ارتباط با مشتری شکل گرفته و تا پایان راه که خرید از شما و رضایت مشتری است ادامه می یابد.
بازاریابی لحظه یا Micro moments چیست
تاثیر تلفن هوشمند بر بازاریابی دیجیتال

گوشی موبایل چه نقشی در زندگی شما دارد؟ زمانیکه پشت میز کار هستید یا در خانه روی مبل نشسته اید تا چه اندازه به آن وابستگی دارید؟

یک بانوی 47 ساله آمریکایی در مورد وابستگی خود به تلفن همراه میگوید؛ من هر روز و در تمام طول روز از گوشی موبایل استفاده میکنم، اگر گوشی خود را در خانه جا گذاشته باشم احساس ترس و برهنگی میکنم.

زمانیکه این سوال از افراد مختلفی پرسیده شده بیشتر آنها از عباراتی مثل “عضوی از بدنم”، “راهنمای زندگی” و “خدمتکار” استفاده کرده اند. هیچ وقت چنین عباراتی را در مورد ابزارهای دیگه مثل تستر یا ماشین لباسشویی استفاده نمی کنیم.

تحقیقات نشان میدهد؛

    68 درصد افراد، حداکثر تا 15 دقیقه پس از بیدار شدن حداقل یک بار گوشی موبایل خود را چک میکنند.
    30 درصد مردم جهان اگر گوشی موبایل همراهشان نباشد دچار اضطراب و نگرانی میشوند.
    87 درصد مردم گوشی موبایل را در تمام طول روز و شب نزدیک خود نگه میدارند.

تاثیر موبایل بر بازاریابی دیجیتال

این دستگاه کوچک، که همیشه در دسترس ما قرار دارد به مرور فرهنگ جدیدی را در ما ایجاد کرده است. استفاده از موبایل مسیرهای جدیدی برای انجام فعالیت های روزانه و یادگیری در اختیار ما قرار میدهد. به ما کمک میکند ایده های نو و موقعیت های کاری مناسب را شناسایی کنیم. فعالیت های روزانه خود را با آن مدیریت کرده و یا برنامه زندگی خود را در آن نگه داری می کنیم.

جستجو از طریق موبایل نیز یکی از همین عادات روزانه است. در بسیاری از کشورهای جهان تعداد جستجوهای روزانه در گوگل که از طریق موبایل انجام میشود، بیشتر از تعداد جستجو از طریق لپ تاپ یا تبلت است.

زمانیکه چیزی جدید نیاز داریم اولین جایی که به آن مراجعه میکنیم گوشی موبایل است. بیشتر فعالیت های ما در دنیای دیجیتال از طریق همین ابزار کوچک انجام میشود.

    بیشتر مردم گوشی موبایل خود را بیش از 150 بار در روز چک میکنند. همچنین به طور متوسط روزانه 177 دقیقه در حال نگاه کردن تلفن همراه خود هستیم.

بیشتر ارتباطات ما با گوشی کمتر از یک دقیقه زمان میبرد گویی که روزی 100 بار با گوشی خود ملاقات میکنیم.
لحظاتی که ما به آنها Micro Moments می گوییم

در پس این ارتباطِ مستمر و پرتعداد با تلفن همراه، فعالیت های مختلفی را انجام میدهیم. ارسال یک پیام متنی، پاسخ به یک ایمیل کاری در صف خود پرداز بانک، ارسال تصویر آخرین تعطیلاتی که رفته ایم در شبکه های اجتماعی و … همگی از دلایل استفاده ما از تلفن همراه است.

این لحظات بخش مهمی از زندگی روزانه ما هستند ولی لزوما موجب ارتباط ما با یک برند نخواهند بود. حتی اگر یک برند تلاش کند که با ارسال پیام یا تبلیغات وارد این بخش از زندگی ما شود احتمالا برخورد مناسبی با آن نخواهیم داشت.

طبق تعریف گوگل، Micro Moments لحظاتی هستند که ما از گوشی موبایل خود برای انجام یک کار و یا دریافت اطلاعات استفاده میکنیم. این لحظات ترکیبی از ضرورت، هدف و متن هستند. به عبارتی دیگر زمانیکه ما ضرورتی احساس میکنیم، برای بیان هدف خود آن را به یک محتوای متنی تبدیل میکنیم.
micro moments یعنی بیان یک ضرورت و هدف به صورت متنی

جالب است بدانید که 82 درصد مردم هنگام خرید از یک فروشگاه اینترنتی از گوشی موبایل خود مشاوره میگیرند. 91 درصد کاربران هنگام انجام یک کار از گوشی خود برای پیدا کردن ایده های جدید و مرتبط استفاده میکنند.

    توجه به ریز لحظه ها کلید موفقیت در بازاریابی دیجیتال است. لحظاتی که برند شما را با مشتری پیوند داده و از ترکیب آنها مسیر تصمیم گیری مشتری شکل میگیرد.

دقت داشته باشید که بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی دیجیتال است و آنچه در مبحث Micro Moments مطرح میشود تنها در مورد تکنیک های بازاریابی محتوا یا سئو نیست.

زمان تصمیم گیری مشتریان از یک جلسه یا دیدار به یک لحظه رسیده است. در دنیای موبایل، تصمیم گیری مشتری دیگر پشت میز و در اتاق جلسات اتفاق نمی افتد، فروشنده های حضوری تاثیر کمتری بر انتخاب یک کالا توسط مشتری دارند. امروز تصمیم گیری در مورد یک محصول یا برند در مجموعه ای از صدها لحظه ی کوتاه اتفاق می افتد. از برنامه ریزی برای یک سفر تفریحی گرفته تا خرید یک پیچ گوشتی برای منزل.

طی یک سال گذشته آمار بازدید سایت ها از طریق موبایل بیش از 20 درصد افزایش یافته است. همچنین زمان حضور کاربران در هر مراجعه 18 درصد کمتر از گذشته بوده است.
تاثیر استفاده از موبایل بر رفتار کاربران در سایت

شاید تصور کنید که افزایش جستجو از موبایل و کاهش زمان حضور کاربران به این دلیل است که آنها پاسخ مناسبی در سایت ها پیدا نکرده اند. ولی اشتباه میکنید. نرخ رضایت از نتایج در موبایل 29 درصد بیشتر از گذشته بوده است.

کمی بیشتر فکر کنید. کاربران دیگر زمان زیادی برای تصمیم گیری صرف نمی کنند. گوشی موبایل خود را برمیدارند و سریعتر از آنچه تصور کنید نیاز خود را برآورده میکنند. آیا این اتفاق فقط از طریق موبایل رخ میدهد؟ خیر. رفتار مشتریان در همه کانال های ارتباطی مانند مراجعه حضوری، لپ تاپ، تماس تلفنی و … نیز به همین سرعت انجام میشود.

به یک فروشگاه زنجیره ای سر بزنید و به مردم نگاه کنید. با اینکه زمان حضور مشتریان در فروشگاه ها به نسبت گذشته کاهش داشته است ولی میزان خرید و سرعت انتخاب آنها افزایش چشم گیری یافته است. زیرا بیشتر آنها قبلا بررسی های لازم را کرده و تصمیم خود را گرفته اند.

همین اتفاق زمان مراجعه به یک سایت هم رخ میدهد. زمان حضور کاربران در سایت و تعداد صفحاتی که مشاهده میکنند به نسبت سال های پیش کاهش داشته ولی نرخ تبدیل به مشتری بیشتر از گذشته است.

    ریز لحظه ها قدم های کوچکی هستند که کاربران قبل از مراجعه به سایت یا انتخاب محصول شما برداشته اند.

چطور در بازاریابی لحظه موفق باشیم؟

برای موفقیت در فضای رقابتی امروز، شما باید توجه کاربران را در لحظات حساس به خود جلب کنید. زیرا مشتریان بیش از آنکه به یک برند وفادار باشند به رفع نیاز خود در سریعترین زمان ممکن فکر میکنند.

65 درصد کاربران اینترنت، زمانی که جستجویی را از طریق تلفن همراه انجام میدهند؛ بیش از آنکه به نام برند توجه کنند به محتوایی که در اختیار آنها قرار گرفته بها میدهند. همین نکته ساده موجب شده که بازاریابی لحظه به میدان جنگ جدید برندها تبدیل شود.

سه استراتژی مهم برای موفقیت در بازاریابی لحظه وجود دارد:

    حضور داشته باشید؛ شما باید ریز لحظه های مرتبط با کسب و کار خود را پیش بینی کرده و متناسب با آن پاسخ مناسب و کاربردی برای مخاطبین آماده کرده باشید.
    مفید باشید؛ زمانی که مشتری به دنبال پاسخی میگردد و از طریق جستجو به سایت یا برند شما میرسد باید بهترین و دقیق ترین جواب را به او ارائه دهید.
    سریع باشید؛ صحبت در مورد لحظه هاست، کاربران دوست دارند به سرعت پاسخ خود را دریافت کنند و مسیر دسترسی به این پاسخ باید سریع و ساده باشد.

بررسی یک نمونه موفق از بازاریابی لحظه

شرکت Red Roof Inn در زمینه رزور آنلاین هتل فعالیت میکند. این شرکت یک کمپین بسیار موفق در زمینه بازاریابی لحظه اجرا کرده است. مدیران بازاریابی این مجموعه متوجه شدند که کنسل شدن پروازها موجب میشود روزانه 90 هزار مسافر در فرودگاه ها سرگردان شوند.
نمونه موفق از بازاریابی لحظه ای

تیم بازاریابی این شرکت یک سیستم آنلاین و لحظه ای برای اطلاع از تاخیر یا کنسل شدن پروازها طراحی کرده است. همزمان با کسنل شدن هر پرواز کمپین تبلیغاتی این شرکت در گوگل برای افرادی که در نزدیکی آن فرودگاه هستند فعال میشود.

زمانیکه کاربران عباراتی مانند “رزرو سریع هتل” را جستجو میکنند تبلیغ این سایت در نتایج جستجو نمایش داده میشود و متن این تبلیغ عبارت است از “پرواز شما کنسل شده؟ پذیرای شما هستیم”.

پیاده سازی این کمپین موجب شده تعداد رزرو هتل از طریق این سایت نزدیک به 60 درصد بیش افزایش یابد.

استراتژی لینک سازی دیجی کالا

مبحث استراتژی بسیار گسترده است و از لحظه انتخاب کلمه کلیدی تا تعیین ساختار سایت و انتشار محتوا را پوشش میدهد. مباحث زیادی میتوان در این زمینه مطرح نمود که هریک نقش بسزایی در درک صحیح گوگل از سایت شما و دسترسی سریع کاربران به محتوا خواهند داشت. در این بخش تلاش میکنیم یکی از مهم ترین سوالات کاربران وبسیما یعنی استراتژی مناسب برای لینک سازی داخلی را به صورت کلی بررسی کرده و تکنیک های موفق را به شما معرفی کنیم.

برای این مقاله از یکی از سایت های مطرح و موفق در فضای وب فارسی یعنی فروشگاه اینترنتی دیجی کالا بعنوان نمونه استفاده می کنیم تا درک بهتری از مباحث مطرح شده برای شما ایجاد گردد. دیجی کالا با موفقیت هایی که در چند سال اخیر کسب کرده است به یکی از مراجع اصلی طراحان سایت و متخصصین سئو برای الگو برداری در استراتژی های لینک سازی و بازاریابی محتوا تبدیل شده است. در حالیکه بسیاری از تصمیم گیری ها در مجموعه های بزرگ بیشتر به بهبود تجربه کاربری توجه دارند تا سئو و همچنین برخی تکنیک ها به گونه ای پیاده سازی شده اند که ممکن است در نگاه اول موجب گمراه شدن شما شوند ولی با بررسی دقیق تر میتوان ایده پنهان در آنها را پیدا کرد.
آنالیز سئو فروشگاه اینترنتی دیجی کالا
بهترین استراتژی های لینک سازی داخلی

توجه ما در این مقاله به استراتژی های به کار گرفته شده توسط دیجی کالا است ولی به آنها بسنده نمی کنیم و تلاش میکنیم نگاهی جامع به لینک سازی داخلی داشته باشیم و هر کجا که نمونه ای در دیجی کالا یافتیم با شما به اشتراک بگذاریم. پس به این مقاله بعنوان یک تحلیل از سایت دیجی کالا نگاه نکنید بلکه یک آموزش دقیق از لینک سازی داخلی است که از مثال های عینی در آن استفاده شده.

لینک سازی داخلی به شما کمک میکند تا یک شبکه داخلی در سایت خود ایجاد کرده و صفحات ارزشمند را به گوگل و کاربر معرفی کنید. نکته جالب توجه این است که لینک های داخلی از نظر تاثیر بر سئو تفاوت هایی با یکدیگر دارند. به طور کلی میتوان آنها را به سه دسته اصلی تقسیم نمود که عبارتند از؛ منوی هدر سایت، لینک های موجود در محتوا و لینک های موجود در فوتر یا سایدبار. در ادامه برخی از مهمترین نکات مربوط به لینک سازی داخلی را مرور میکنیم:
1- لینک های محتوایی ارزش بیشتری دارند

اگر در محتوای مقاله یا محصول خود به یک صفحه دیگر لینک دهید ارزش بیشتری برای صفحه هدف ایجاد خواهید کرد. بسیاری معتقدند که لینک های موجود در هدر و منوی سایت ارزشمندتر هستند ولی دلیل اصلی تاثیرگذاری آنها، تکرار در صفحات بسیار است نه ارزش بالای این فضا.

زمانیکه یک لینک در محتوای شما قرار میگیرد به این معنی است که ارتباط مستقیمی میان این دو صفحه وجود دارد و از نظر موضوعی به یکدیگر نزدیک هستند. وقتی صفحه ای را در میان متن و محتوای خود به کاربر معرفی میکنید ارزشی دوچندان از دید ربات های گوگل دریافت خواهد کرد. دقت کنید که این لینک سازی اگر بی هدف و نامرتبط باشد تاثیر خود را بر سئو  از دست خواهد داد.

یکی دیگر از تاثیرات مثبت این روش حذف عباراتی است که باید در منوی سایت نمایش داده شوند. بعنوان مثال شما باید صفحات مربوط به هر دسته بندی را مستقیما با نام آن یا عبارتی کلی که جستجوی بالایی ندارد لینک کنید و حضور این لینک در منو مشکلات زیادی برای لینک سازی محتوایی شما ایجاد میکند. برای ایجاد لینک به صفحه لوازم خانگی شما باید همین عبارت را در منو قرار دهید در حالیکه این عبارت در طراحی فروشگاه اینترنتی جذابیت لازم را ندارد به همین منظور دیجی کلا فضایی جدید در صفحات لندینگ خود ایجاد نموده تا وظیفه لینک سازی داخلی با عبارات هدف را انجام دهد. تصویر زیر نمونه ای از این لینک سازی است.
لینک سازی داخلی دیجی کالا در محتوای صفحه

 
2- لینک های بیشتر ارزش کمتری دارند

ممکن است تصور کنید که چون لینک سازی داخلی ارزشمند است میتوانید نهایت استفاده را از آن ببرید! و شروع میکنید به لینک دادن به صفحات مختلف سایت از یک صفحه. هرچقدر تعداد لینک های موجود در محتوای شما بیشتر باشد ارزش و اعتبار منتقل شده به هر یک از آنها کاهش می یابد.

    تصور کنید که یک پارچ بزرگ آب یخ دارید و هر لینک در صفحه شما مانند یک کودک تشنه است. هرچقدر تعداد لیوان های خالی بیشتر  باشد سهم هریک از این آب گوارا کاهش پیدا کرده و در نهایت آبی که به آنها میرسد تشنگی هیچ کدام را رفع نمیکند.

سعی کنید در محتوای هر صفحه تنها به صفحاتی لینک دهید که از نظر محتوایی و موضوعی ارتباط نزدیکی با صفحه مبدا داشته باشند و از لینک سازی بی هدف به صفحات دیگر سایت خودداری کنید. یکی از تکنیک های رایج، لینک سازی خودکار در محتوای صفحات است که به صورت اتوماتیک عباراتی مشخص را به صفحات هدف لینک میکند. این تکنیک مدت هاست که تاثیر خود را از دست داده و حتی در مواردی میتواند موجب کم اعتبار شدن صفحه شما از نظر گوگل شود.
تاثیر تعداد لینک های زیاد در محتوای صفحه

همانطور که در این تصویر بالا مشاهده میکنید تعداد لینک های استفاده شده در این باکس محتوای دیجی کالا بسیار زیاد است و این مورد یکی از اشتباهات تیم سئو دیجی کالا محسوب میشود زیرا در محتوایی کم، لینک هایی بسیار به کار برده اند. در عمل استفاده از یک تکنیک در دو صفحه از سایت میتواند نتایج متفاوتی داشته باشد. تصویر پیشین یک استراتژی لینک سازی داخلی درست و تصویر جدید نمایی از زیاده خواهی متخصص سئو است.
3- لینک هایی که بیشتر دیده شوند ارزشمندتر هستند

گوگل تلاش میکند محتوای صفحه را همانند یک کاربر تحلیل کند. کاری که به ظاهر دشوار است ولی هم اکنون برای ربات های گوگل ممکن شده است. اگر فونت شما خیلی ریز باشد یا رنگ انتخاب شده نزدیک به رنگ محتوا باشد ارزش آن لینک کاهش می یابد. همچنین اگر کاربر برای مشاهده محتوا یا لینک نیازمند انجام فعالیتی در صفحه باشدتاثیر آن لینک به مراتب کاهش خواهد یافت.

یکی از تکنیک های رایج در میان متخصصین سئو این است که لینک های موجود در محتوا را همرنگ متن قرار داده و تشخیص آن را برای کاربر دشوار میکنند در حالیکه با این کار تشخیص لینک برای ربات های گوگل نیز دشوار شده و این فعالیت شما از طرف ربات بعنوان مخفی کردن لینک شناخته میشود. مخفی کردن لینک و متن یکی از تکنیک هایی است که گوگل مستقیما در راهنمای خود به آن اشاره کرده و این کار را یکی از مصداق های فریب گوگل میداند.

بعنوان مثال  ممکن است برای ارایه محتوای طولانی مجبور به تب بندی آن شوید؛ در این شرایط بهتر است لینک های خود را در فضایی قرار دهید که در نگاه اول یا همان تب اول برای کاربر قابل مشاهده باشد. در تصویر زیر مشاهد میکنید که بخش معرفی اجمالی محصول به صورت کامل در دیدرس کاربر قرار داده شد و برای مشاهده محتوای آن نیازی به کلیک نیست. همچنین در تب بندی زیر آن مشخصات فنی در نگاه اول دیده میشود ولی برای بخش های نظرات کاربران و پرسش و پاسخ کاربر باید روی تب مورد نظر کلیک کنید. محتوایی که در نگاه اول قابل مشاهده است تاثیر بیشتری بر سئو شما خواهد داشت و لینک ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.
استفاده از لینک های پنهان در صفحه

تصویر بعدی به ما نشان میدهد که در بخش نقد و بررسی تخصصی این امکان فراهم شده که کاربر در صورت نیاز بخش های مختلف را پنهان کرده و صفحه را کوتاه کند. با این که قابلیت باز و بسته کردن محتوا در این صفحه وجود دارد طراح سایت دیجی کالا تصمیم گرفته تمام تب ها در ابتدا باز باشند. مهمترین دلیل این تصمیم تاثیر محتوای در دیدرس بر سئو صفحه است. از دید تجربه کاربری بهتر بود که این تب ها در ابتدا بسته باشند و در صورت نیاز کاربر آنها را باز کرده و مطالعه کند تا میزان اسکرول صفحه کاهش یابد ولی همانطور که همه میدانیم نمیتوان از سئو چشم پوشی کرد.
محتوایی که قابل مشاهده نیست در سئو تاثیرگذار نیست
4- چند لینک به یک صفحه ارزشی برای شما ایجاد نمیکند

اگر از یک صفحه سایت خود چندین لینک به صفحه دیگری داشته باشید گوگل هردوی آنها را خواهد دید ولی تنها اولین لینک موجود در صفحه را ملاک ارزش گذاری صفحه مقصد قرار میدهد. بعنوان مثال اگر در صفحه آیفون ۶ با عبارت ٬محصولات اپل٬ لینک داده باشید و در منوی سایت نیز همین صفحه را با عبارت ٬اپل٬ لینک کرده باشید لینک موجود در محتوا از نظر گوگل پنهان مانده و صفحه هدف در عبارت ٬اپل٬ ارزش و اعتبار دریافت خواهد کرد. همینجا به یکی از مشکلات رایج در سایت های بزرگ پی میبریم؛ یعنی منوهای گسترده. در این مورد در ادامه بیشتر صحبت خواهیم کرد.

    بسیاری بر این باورند که با قراردادن لینک در محتوای خود میتوانند عبارت مورد نظر را به گوگل بفهماند در حالیکه همین صفحه با عبارت نامناسبی مانند ٬صفحه اصلی٬ یا ٬محصولات٬ در منوی سایت یا بخش دیگری از محتوا لینک شده است و عملا تاثیر لینک محتوایی شما را از بین میبرد.

5- لینک های موجود در فوتر معمولا نادیده گرفته میشوند

زمانیکه لینک صفحه ای از سایت خود را در فوتر یا سایدبار قرار میدهید ارزش و اعتبار کمی به صفحه هدف منتقل میشود. این مورد طی چند ماه اخیر شدت بیشتری یافته و در بسیاری موارد این صفحات با بهبود جایگاه همراه نمیشوند. یکی از نتایج این الگوریتم کاهش تاثیر خرید تبلیغات متنی بر سئو بوده و خرید بک لینک با استراتژی های پیشین را تقریبا بی ارزش کرده است.

یک مثال آشنا از این رفتار مربوط به سایت دیجی کالا است. در نسخه های پیشین این سایت فضایی در فوتر وجود داشت که عملا یک پاراگرافت چند خطی با چندین لینک به صفحات داخلی مهم بود. هدف از این کار ارزش آفرینی برای صفحات پررقابت و باارزش بوده است ولی به تازگی این بخش از سایت دیجی کالا نیز حذف شده.

الگوریتم های گوگل چیست؟معرفی الگوریتم های جدید گوگل

الگوریتم های گوگل هر یک دارای مقاصد مختلفی هستند ولی در مجموع هدف همگی آنها بصورت کلی انتخاب بهترین وب سایت ها جهت نمایش در صفحه نتایج جستجو برای کاربران است. در این مطلب الگوریتم های گوگل ابتدا به اجمال معرفی شده است که در پست های آتی بصورت کامل هر کدام از آنها تشریح خواهند شد.

شرکت گوگل به عنوان یکی از برترین شرکت های موتور جستجو که تمام تمرکز آن بر روی جستجوی مشتریانش است باید شرایطی را ایجاد کند که کاربرانی که از این موتور جستجو استفاده می کنند در کمترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسند. به کلیه تکنیک ها و روشهایی که در داخل و خارج از وب سایت انجام می شود که باعث شده جایگاه وب سایت در موتورهای جستجو بهبود پیدا کند سئوگفته می شود.

همواره وب سایت های بسیاری هستند که برای دستیابی به رتبه های برتر در موتور جستجوی گوگل و بهینه سازی سایت همچنین آوردن کلمات کلیدی خود به صفحه اول گوگل از روش های نادرستی استفاده می کنند ولی الگوریتم های گوگل  که توسط تیم برنامه نویسی شرکت گوگل به روز رسانی می شوند این وظیفه را بر عهده دارند که جلوی این کارهای غیر اخلاقی را بگیرند.

الگوریتم های گوگل را در این مطلب برای شما به طور خلاصه معرفی می کنیم و برای توضیح کامل در مورد هر یک از این الگوریتم ها شما را به مقالات بعدی ارجاع می دهیم.

الگوریتم های گوگل
الگوریتم پاندا گوگل (Panda algorithm)

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا برای اولین بار در فوریه 2011 بود که با آمدنش بر سر زبانها افتاد و وظیفه آن جلوگیری از کپی برداری، نوشتار یا عکس یا ... تکراری می باشد که تمامی این اطلاعات را به موتور جستجوی گوگل گزارش می دهد تا از بالا آمدن سایت هایی با کیفیت ارزشی پایین و سایت هایی که عملا مطالب را از سایت های دیگر سرقت می کنند و در سایت خود به نمایش می گذارند به صفحه های اول گوگل جلوگیری کند و سایت هایی که این کار را انجام می دهند و توسط این الگوریتم شناسایی می شوند از طرف گوگل جریمه می شوند.
الگوریتم پنگوئن گوگل (Penguin algorithm)

الگوریتم پنگوئن گوگل

این الگوریتم در آوریل 2012 معرفی گردید که بر روی لینک های سایت و بک لینک ها تمرکز دارد.

این الگوریتم همانگونه که به بک لینک های مخرب امتیاز منفی می دهد به backlink چیست های خوب هم امتیاز مثبت می دهد و مجموع این امتیاز های مثبت می تواند شما را به صفحه اول گوگل بیاورد و امتیازهای منفی هم می تواند شمارا چندین صفحه در نتایج جستجو به عقب برگرداند.

سایت گوگل به قدرت و اهمیتی که بک لینک ها دارند امتیاز می دهد و به همین دلیل بهترین کار نگارش مطالب خوب و مفید و انتشار آن در شبکه های اجتماعی است که می توانند بک لینک های خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.
الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل (hummingbird algorithm)

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

حتما برایتان اتفاق افتاده است، زمانی که در گوگل چیزی تایپ می کنید نمونه هایی از کلمات کلیدی پر تکرار توسط مرورگر گوگل به شما نشان داده شده است.

بله، این الگوریتم به کلمات کلیدی ای که کاربران به جست و جوی آنها هستند تمرکز دارد و به رتیه شما در بررسی های شما کاری ندارد.
الگوریتم کبوتر (Pigeon algorithm)

الگوریتم کبوتر

این الگوریتم به این شکل کار می کند که پس از ایندکس شدن سایت توسط گوگل چند کبوتر درون آنها قرار می گیرد و در زمانی که کاربر کلمه کلیدی را تایپ کند، گوگل این کلمه کلیدی را به کبوترانش می دهد و در صورت وجد داشتن این کلمات کلیدی در سایت ها اصطلاحا نوک میزند و این سایت ها را بر اساس کلمات کلیدی پر کاربرد فراخوانی می کند و به کاربر نمایش می دهد.

چند الگوریتم مهم دیگر هم وجود دارند که در دسته بندی باغ وحش گوگل جای نمی گیرند ولی از اهمیت به سزایی برخوردارند که عبارت اند از:
الگوریتم موبایل گدون گوگل (Mobilegeddon)

الگوریتم موبایل گدون گوگل

این الگوریتم جدیدترین الگوریتمی است که از طرف گوگل معرفی شده و در حال راه اندازی می باشد ولی فعلا کاملا راه اندازی نشده است.

هدف اصلی این الگوریتم حذف تمامی وب سایت هایی است که قابلیت نمایش بر روی موبایل و تبلت ها را نداشته باشند!

برای اینکه سایتتان در این دسته از سایت ها قرار نگیرد باید این امکانات را فراهم نمایید:

    سایت شما باید رارای طراحی ای واکنش گرا یا اصطلاحا ریسپانسیو باشد.
    از فایل ها یا ابزار هایی مثل فلش که برای موبایل ها و تبلت ها کاربرد ندارد استفاده نشود.
    تعیین اندازه متن ها به طوری که خوانا بوده و نیازی به بزرگ نمایی نداشته باشند.
    قراردادن لینک های صفحاتتان در فاصله ای که کاربران بتوانند به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.
    ربات گوگل باید قابلیت دسترسی صد درصدی به فایل های css و js شما داشته باشد.
    این الگوریتم در حال ساخته شده و در حال تست بر روی کشور های محدودی است و پس از دریافت نتیجه و اصلاح آن راه اندازی خواهد شد.

الگوریتم Payday Loan

الگوریتم Payday Loan

برخی از سایت ها برای رسیدن به صفحات اول سایت ها کلمات کلیدی خود را بسیار تکرار می کنند تا بتوانند از الگوریتم کبوتر سواستفاده کنند و به صفحات اول گوگل بیایند ولی این الگوریتم این تکرار بیش از حد را به عنوان اسپم شناخته و این گونه سایت هارا جریمه می کند و از فهرست جست و جو ها حذف می کند.

درضمن باید توجه داشت که پاپ آپ ها نیز به خاطر کاری که انجام می دهند توسط الگوریتم Payday Loan یا Page Layout جریمه می شوند!
الگوریتم Page Layout

الگوریتم Page Layout

دربسیاری از سایت ها برای تامین هزینه های سایتشان از تبلیغات استفاده می کنند تا بتوانند هزینه سایت خود را تامین کنند ولی در برخی موارد این تبلیغات ها بسیار زیاد شده و باعث آزار کاربران می شود که این الگریتم به دنبال اینگونه سایت ها می گردد و با جریمه کردن آنها، این سایت ها را از دید کاربران دور نگه می دارد تا کاربران بتوانند نتایج بهتری را برای جستجو های خود پیدا کنند.

توضیحات متا چیست؟ نکات کلیدی در انتخاب توضیحات متا

 توضیحات متا ( Meta Description ) یکسری توضیحات بوده که به توصیف صفحه وب می پردازد. توضیحات متا اغلب برای موتورهای جستجو نوشته می شود که در هنگام ظاهر شدن صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو توضیح مختصری را به بازدید کننده ارائه نماید.
کد نمونه توضیحات متا

در زیر یک کد نمونه Html برای توضیحات متا آورده شده است:
<head>
<meta name="description" content="این یک کد نمونه برای توضیحات متا است. این جهت نمایش در صفحه نتایج موتورهای جستجو استفاده می شود">
</head>
طول بهینه برای توضیحات متا

بطور متوسط طول بهینه جهت نوشتن توضیحات متا 155 کاراکتر است. بیشتر از این مقدار طول ممکن است توسط موتورهای جستجو متن مورد نظر بریده (Crop ) شود. همچنین پیشنهاد می شود طول توضیحات متا کمتر از 100 کاراکتر نباشد.

توضیحات متا چیست؟
توضیحات متا چیست؟

تگ های توضیحات متا برای رتبه بندی موتورهای جستجو آنچنان اهمیتی ندارند ولی این تگ ها در کلیک کردن کاربر در صفحه نتایج موتورهای جستجو اهمیت ویژه ای دارد و هر چقدر تعداد این کلیک ها بیشتر باشد می تواند صفحه مورد نظر در جایگاه بالاتری در صفحه نتایج قرار گیرد و از نظر موتورهای جستجو این بدان معنا است که این توضیحات متا بقدر کافی مفید بوده است که توانسته بازدیدکننده را بسمت خود جلب نماید تا روی آن کلیک کند.
نکات کلیدی در نوشتن توضیحات متا
نوشتن توضیحات کامل

وظیفه توضیحات متا در واقع تبلیغ صفحه مورد نظر در صفحه نتایج موتورهای جستجو است. این توضیحات باعث می شود جستجو کننده یک دیدگاهی را از صفحه مورد نظر در ذهن خود متصور شود از این رو نقش بازاریابی جستجو اهمیت خود را نمایان می کند. هر چقدر توضیحات کاملتر باشد و از کلمات کلیدی مهم استفاده شود باعث می شود این صفحه تعداد کلیک های بیشتری را به خود اختصاص دهد.( Click Rate).  برای افزایش نرخ کلیک صفحه مورد نظر، موتورهای جستجو مثل گوگل کلمات کلیدی را برجسته تر می کنند. از این رو قبل از نوشتن توضیحات متا می بایست به پیدا کردن کلمات کلیدی خود در صفحه مورد نظر بپردازید.

توضیحات متا کامل
پیشنهاد طول

توضیحات متا هر گونه طولی می توانند داشته باشند ولی موتورهای جستجو طول های بیشتر از 160 کاراکتر را کوتاه (Truncate) می کنند که این خود به نوعی جریمه گوگل محسوب می شود و همچنین توضیحات کوتاه نیز باعث آسیب به صفحه مورد نظر می شود. معمولا طول های بین 150 تا 160 کاراکتر طول های مناسبی برای توضیحات متا هستند که طول 155 یک طول بهینه محسوب می شود.

توضیحات متا حذف شده
مراقب توضیحات متا تکراری باشید

توضیحات متا که برای هر صفحه نوشته می شود می بایست منحصر بفرد باشد. یک روش جهت اجتناب از ایجاد توضیحات متا تکراری، استفاده از روش برنامه نویسی جهت تولید توضیحات متا منحصر بفرد است که بصورت خودکار برای صفحات ایجاد شود.
معیار رتبه بندی گوگل نیست

گوگل بارها اعلام کرده است که توضیحات متا و متا کلمات کلیدی هیچکدام معیاری برای رتبه بندی وب سایت ها محسوب نمی شوند. گوگل از توضیحات متا برای نمایش صفحات در نتایج جستجو هنگامی که کلمات کلیدی جستجو می شوند، استفاده می نماید. ولی این توضیحات متا بصورت غیر مستقیم می تواند تاثیر گذار باشد و این بدان معناست که اگر توضیحات مناسب انتخاب شده باشد می تواند در تعداد کلیک کاربران تاثیر گذار باشد و هر قدر نسبت ظاهر شدن صفحه مورد نظر در نتایج جستجو به تعداد کلیک های انجام شده روی آن بیشتر باشد، صفحه مورد نظر از جایگاه های بالاتری در صفحه نتایج برخوردار خواهد بود.
حذف کاراکترهای نقل قول (double quotes)

هر زمان که از کاراکتر های نقل قول یا دابل کوتیشن در توضیحات متا استفاده شود، گوگل آنها را بصورت خودکار حذف می نماید. برای جلوگیری از حذف توضیحات متا پیشنهاد می شود کلیه کاراکترهای محاسباتی مثل جمع، تفریق و ... را از توضیحات متا خارج نمایید. هم چنین اگر زمانی احتیاج بود نقل قولی در توضیحات متا آورده شود از کاراکتر تکی نقل قول (single quotes ) استفاده شود.
برخی موارد بهتر است توضیحات متا حذف شود.

اگر چه بطور معمول و منطقی پیشنهاد می شود یک متن توضیحات متا خوبی داشته باشد که بتواند بهترین توصیف را برای صفحه مورد نظر در نتایج جستجو داشته باشد، ولی برخی مواقع این مورد صدق نمی کند.

بطور متعارف اگر هر صفحه ای 2 الی 3 کلمه کلیدی را هدف گذاری کرده باشد می بایست توضیحات متا نوشته شود. اگر صفحه ای بیشتر از 3 کلمه کلیدی داشته باشد بهتر است توضیحات متا وارد نشود و انتخاب آن بر عهده موتورهای جستجو باشد. به عنوان مثال ممکن است شما صدها مقاله یا مطلب یا توضیحات محصولات زیادی داشته باشید که کلمات کلیدی فراوانی در آنها وجود داشته باشد که در این موارد بهتر است انتخاب توضیحات متا بر عهده موتور جستجو باشد، چرا که وبمستر سایت قطعا نمی تواند عبارت مناسبی را جهت پوشش دادن و توصیف مطلب مورد نظر بنویسد که بتواند بخوبی در صفحه نتایج ظاهر شود.

همچنین می بایست به این نکته توجه نمایید که شبکه های اجتماعی معمولا بر اساس توضیحات متا صفحات، فیدهای خود را درست می کنند و در صورتی که یک صفحه توضیحات متا نداشته باشد ممکن است مطلب مورد نظر با توضیحات دلخواه نمایش داده نشود و از کارایی لازم برخوردار نگردد.
چند نمونه برای نوشتن توضیحات متا
 نمونه اول:

اگر کلمه کلیدی شما مثلا خرید خودرو است یک توضیحات متا پیشنهادی عبارت زیر است:

-خرید خودرو بر اساس قیمت و برند با چند کلیک ساده امکانپذیر است. در خرید خودرو آنلاین به اطلاعات فنی دسترسی کامل دارید.
نمونه دوم:

اگر شما یک وب سایت جهت فروش خودرو دارید که دارای اگهی های مختلف جهت فروش خودرو های متنوع است یک نمونه توضیحات متا برای " فورد F350" بصورت زیر است:

فورد F350 دو دفرانسیل بدون تصادف و رنگ شده گی بوده و از قیمت استثنایی برخوردار است. فورد F350 مدل 1991 است که دارای 11 سال تخفیف بیمه می باشد.
خلاصه

در نوشتن توضیحات متا به موارد زیر توجه نمایید:

    توضیحات متا می بایست توضیح کاملی از صفحه مورد نظر ارائه نماید.
    طول آن در بهترین حالت بطور متوسط 155 کاراکتر می بایست باشد.
    هیچ توضیحات متا دو صفحه نباید شبیه هم باشند. و بعبارتی دیگر نباید تکراری باشند.
    توضیحات متا جزو معیارهای رتبه بندی موتورهای جستجو نیست.
    از کاراکترهای نقل قول و محاسباتی مثل جمع نباید استفاده نمود.
    اگر صفحه شما بیش از 3 کلمه کلیدی را توضیح می دهد بهتر است از توضیحات متا استفاده نشود.( این اتفاق برای متن های زیاد در حد مقاله معمولا می افتد)

سئو سایت جوملا چیست؟5 نکته کلیدی

 آیا شما صاحب کسب و کاری هستید که وب سایت شما با جوملا نوشته شده است؟ آیا شما بدنبال سئو سایت جوملا هستید؟ آیا شما می خواهید از آخرین تکنولوژی ها جهت سئو سایت جوملا بهره مند شوید؟ جهت بهره مندی از این اطلاعات می توانید این مقاله را دنبال کنید.

سئو سایت جوملا

برای سئو سایت جوملا داشتن یک تمپلیت خوب جوملا، robots.txt، نقشه سایت و آدرس های بهینه شده صفحات از مهمترین معیارها جهت بهینه سازی موتورها جستجو است. قرار گرفتن در رتبه های بالای موتورهای جستجو مخصوصا موتور جستجوی گوگل به این معناست که بازدیدکنندگان زیادی از سمت موتورهای جستجو به سمت وب سایت شما هدایت می شوند. این آرزوی هر صاحب کسب و کاری است که با سئو سایت خود بتواند بازدیدکنندگان زیادی را بسمت وب سایت خود هدایت نماید. در زیر به برخی از مهمترین معیارها جهت سئو سایت جوملا اشاره شده است.
1- فعال کردن آدرس های بهینه شده جهت موتورهای جستجو

جهت سئو سایت جوملا یکی از مهمترین معیارهای این است که آدرس صفحات خوانا و قابل درک برای موتورهای جستجو باشد. آدرس های بهینه شده توسط موتورهای جستجو ایندکس می شوند. سئو سایت شما با آدرسی شبیه زیر هیچ گاه بهبود داده نمی شود:

با تغییر آدرس بالا جهت خوانایی و کوتاه کردن آن و استفاده از کلمات کلیدی می تواند به بهبود سایت شما کمک نماید همانند آدرس زیر:

http://joomlashine.com/blogs/seo-tips

در ابتدا می بایست در تنظیمات جوملا بررسی نمایید که دو گزینه Search Engine Friendly URLS و Use URL rewriting فعال باشند، همانند شکل زیر:

تنظیمات سئو جوملا

همچنین جهت انجام برخی تغییرات در هسته بهینه سازی جوملا پیشنهاد می شود از برخی کامپوننت های بهینه سازی همچون sh404SEF استفاده نمایید. این کامپوننت آدرس های بهینه شده برای شما ایجاد نمی کند ولی به شما اجازه می دهد درخواست هایی که منجر به تولید خطاهای 404 می شود را نمایش دهد که شما براحتی متوجه این لینک های شکسته شوید و بتوانید این موارد را سریع برطرف نمایید.  این کامپوننت در سئو سایت جوملا موثر است و همچنین این قابلیت را فراهم می نماید که آدرس های قدیمی را براحتی بتوانید به آدرس های جدید تبدیل نمایید.

sh404sef
2- نصب یک نقشه سایت خوب جهت ارسال به گوگل وبمستر تولز

یکی از قسمت های مهم سئو سایت جوملا ایجاد یک فایل نقشه سایت جهت اطمینان از اینکه گوگل صفحات وب سایت شما را در فرایند Crawling براحتی تشخیص و آنها را ایندکس نماید.

Xmap یک افزونه برای جوملا می باشد که براحتی نصب شده و می تواند نقشه سایت به هر ترتیبی که مد نظرتان باشد را ایجاد نماید. Xmap دارای قابلیت های زیادی است و بعد از اینکه نقشه سایت را برای شما ایجاد نمود براحتی می توانید آن را به ابزار گوگل وبمستر تولز معرفی نمایید.
3- بهبود عنوان صفحات و متا تگ توضیحات

یکی دیگر از مهمترین فعالیت ها برای سئو سایت جوملا بهینه سازی عنوان و متا تگ توضیحات مربوط به هر صفحه می باشد. حداکثر طول عنوان هر صفحه می بایست 60 کارکتر و حداکثر طول متا تگ توضیحات 160 کاراکتر می تواند باشد. این موارد کمک می کند که هنگام مشاهده صفحات در موتورهای جستجو آدرس ها و توضیحات آنها از خوانایی بالایی برخوردار باشند.

متا تگ توضیحات
4- بهینه سازی تگ های تصاویر و فایل robots.txt

تمامی تصاویر در وب سایت می بایست دارای برچسب alt باشند. برچسب alt در واقع یک متن جایگزین برای تصاویر می باشد که هنگامی که به هر دلیلی تصویر در صفحات بارگذاری نشد، این متن نمایش داده می شود. همچنین موتورهای جستجو از متن این برچسب نیز جهت ایندکس کردن تصاویر استفاده می کنند. در سئو سایت جوملا مربوط به تصاویر می بایست متن جایگزین بین 4 تا 8 کلمه باشد و حداکثر یک کلمه کلیدی در آن استفاده شده باشد.

فایل robots.txt می بایست بدرستی تنظیم شود و آدرس هایی که می خواهیم موتورهای جستجو به آنها دسترسی نداشته باشند بدقت تنظیم شوند و دقت کافی داشته باشیم که در این فایل موتورهای جستجو به مسیر تصاویر موجود در سایت دسترسی داشته باشند در غیر اینصورت در سئو سایت جوملا شما تاثیرات منفی ایجاد خواهد شد.
5- استفاده از پلاگین های بهینه سازی برای سئو سایت جوملا

استفاده از پلاگین های بهینه سازی راهی است که شما مطمئن شوید مطالبی که در وب سایت قرار داده شده است برای موتورهای جستجو بهینه است یا خیر. جهت سئو سایت جوملا پلاگین های زیادی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها sh404SEF و Xmap می باشند که در قسمت بالا به آنها اشاره شده و دیگر پلاگین های مهم جوملا عبارتند از:

SEOSimple

Byebyegenerator

SEO-Generator

Zoo for JoomSEF